Publicaties

*Deens tijdschrift : Grima
mine historier udtrykt i filt

Prachtig klinkt het Deens: “mine historier udtrykt i filt’ , ( mijn geschiedenis uitgedrukt in vilt)!

In het Deense Viltmagazine GRIMA  (januari 2021) staat een artikel over mij.

 


*FELTMATTERS
18PP-19PP MIEKE WERNERS_CPJGM2 kopie

Noord Hollands Dagblad Digikrant 09/10/2019 

 

 

HLN.be [het laatste nieuws] 14 december 2018

 

Handwerken zonder Grenzen februari 2018

 

Russisch tijdschrift Felt Fashion no.1 (8) 2015

Kunstkrant juli-augustus 2014

Handwerken zonder Grenzen artikel 2013

Frühling erwacht in Ausstellung/Neue Zeitung/04-2011

 

 

KUNSTENAARSPORTRET MIEKE WERNERS
Nadat ik mijn opleiding TEXTIEL had gedaan bij de Rietveldacademie kreeg ik- na allerlei omzwervingen- in 1985 de kans het atelier over te nemen van een vriend.
Ik begon met kleine beeldjes, maar dat werden al gauw grote (genaaide) beelden van textiel. In 1993 ging ik naar de tentoonstelling “Flexible” in het Textielmuseum in Tilburg. Dat werd een eyeopener voor mij: er waren nog meer mensen bezig met beeldende kunst te maken van textiel!

TEXTIEL
Er bleek een uitgebreide textielwereld te bestaan en dankzij allerlei workshops leerde ik steeds meer over nieuwe materialen en hoe ze te gebruiken. Ik ben me gaan specialiseren in textiel.
Textiel geeft me namelijk de gelegenheid om dát te maken wat ik wil.
Een van de voordelen is dat ik mijn werk kan ophangen.
Textiel kun je rafelen, scheuren en er gaten in maken. Veel werk lijkt daardoor beschadigd. Verval is nameljk een van mijn inspiratiebronnen.
Ik onderzocht de mogelijkheden om mijn textiel te verharden.
Dat kan met gips, paverpol, allerlei lakken en lijmen.

VILT
Op een dag ontdekte ik het vilten. Ik heb shawls en tassen gemaakt om de verschillende technieken van het vilten onder de knie te krijgen.
Een uitdaging was om uit te zoeken hoe ik motieven kan maken.
Voor mensen die alleen de natte techniek met zeep, water en wrijving kennen: er is nóg een manier om te vilten. Dat is het zogenaamde “droog” vilten.
Sinds 2006 ben ik me deze techniek eigen aan het maken. Hiervoor gebruik ik de viltnaald en de punchmachine. Beide hebben naalden met weerhaakjes waardoor de wol vervilt. Met de punchmachine kun je wol mengen met dunne (geprinte) doeken.
Hoe langer je de vezels bewerkt, hoe steviger je werk wordt.
Nu heb ik geen lijm meer nodig en kan ik het zachte tactiele van textiel behouden!

HUIDIGE TECHNIEK
Tegenwoordig gebruik ik alle technieken van het vilten door elkaar.
Als ik met een nieuw beeld begin, maak ik veel materiaal aan in de kleuren die ik wil gaan gebruiken.
Met de kaardmolen maak ik mijn eigen kleuren door
verschillende kleuren te mengen. Zo krijg ik veel tinten bij elkaar, want ik wil veel kleuren in het werk om het levendig te maken.
Dan vilt ik alle delen aan elkaar; al dan niet op een achterdoek. Je kunt dit vergelijken met het maken van een collage.

RUIMTELIJK WERK
Als ik een ruimtelijk beeld wil maken, maak ik van museumwol de grote vorm. De wol laat ik goed vervilten (soms in de wasmachine) zodat de vorm zijn contouren blijft behouden.
Op de punchmachine maak ik allerlei materiaal aan in vele kleuren en structuren. Dit materiaal wordt de bovenste laag – zeg de huid- van het beeld. Dan prik ik het aangemaakte materiaal op de grote vorm. Met de viltnaald in de hand maak ik het werk af. Je kunt zeggen dat ieder haartje op de juiste plek wordt gelegd. Het kan soms nog weken duren vóór ik tevreden ben!

NIEUWE MOGELIJKHEDEN
Door mijn experimenten met het materiaal kom ik tot geheel nieuwe dingen.
De techniek van het vilten geeft me de mogelijkheid een ontdekkingsreiziger te blijven. Een mislukte viltlap (in de ogen van een ervaren viltster) kan weer de start worden van een nieuw beeld.
De laatse tijd ben ik op zoek naar manieren om mijn werk transparant te maken. Dat kan bijvoorbeeld door wol met lange haren te gebruiken.

INSPIRATIEBRONNEN
Elk beeld heeft een verhaal. Mijn verhaal kan ik beter vertellen door afbeeldingen te maken van dier en mens. Voor de uitwerking van mijn ideeën gebruik ik veel foto’s. Bijvoorbeeld foto’s uit de krant. Daar zijn vaak emoties in te zien.
Ik wil niet alleen mooi werk maken, maar ook mijn ervaringen delen.
Een duidelijk voorbeeld is mijn ervaring met het ouder worden van mijn ouders . Dat is mijn project “Van oude mensen….” geworden.
Een compliment voor mij is dat mensen dat herkennen en er door geraakt worden.

TENTOONSTELLINGEN
Elk jaar spreek ik twee of drie tentoonstellingen af. Het kan een manier zijn om weer tot nieuw werk te komen. Zo heb ik dit jaar een tentoonstelling in Duitsland waar ik ”sneeuwhazen“ voor moest maken.
Dit jaar heb ik ook een tentoonstelling in Zeeland. Daar zijn mijn panelen met de oude naakte mensen te zien uit het project “Van oude mensen….”

INTERNET
Om meer naamsbekendheid te krijgen heb ik een eigen website.
Er staan foto’s op van mijn textiele beelden. Op mijn NIEUWS pagina vertel ik de nieuwtjes over mijn werk en mijn tentoonstellingen.
Je kunt op mijn site een link vinden naar mijn films. Eén film gaat over GROOTJE. Deze oude dame van vilt is een onderdeel van mijn project “Van oude mensen…”
Wil je meer weten over mijn manier van werken, er is ook een film opgenomen in mijn atelier : ZO WERK IK…..

Mieke Werners https://www.textielkunstenaar.com/

Foto's