Vilt

Inmiddels heb ik zo’n 22 jaar ervaring met vilten : nat en droog vilten, werken met de punchmachine en allerlei combinaties te maken van wol met ander materiaal. vis gemaakt van breisels

VILT is heerlijk materiaal om mee te experimenteren. Mijn uitgangspunt is steeds dat de wol (haren) de mogelijkheid krijgt zich te verbinden met andere wol. Wat daar verder tussen zit kan van alles zijn; dat materiaal zorgt er namelijk voor dat je interessante structuren krijgt.

————————————————————————————-

  • Ben je zelf ook een vilter, kijk ook op mijn pagina :

TIPS voor VILTERS


* START van het VILTEN (± 1998)
Ik heb shawls en tassen gemaakt om de verschillende technieken van het vilten (nat en droog) onder de knie te krijgen.

Een uitdaging was om uit te zoeken hoe ik motieven kon maken. Dat kan al viltend of met gebruik van de viltnaald.

Droog vilten
Sinds 2006 ben ik me het zogenaamde “droog” vilten eigen aan het maken. Ik gebruik hiervoor de viltnaald en de punchmachine.
Beide hebben naalden met weerhaakjes.
Als ik een beeld start, maak ik veel materiaal aan in de kleuren die ik wil gaan gebruiken.
Ik maak bijvoorbeeld met de kaardmolen mijn eigen kleuren door verschillende kleuren te mengen.
Met de punchmachine meng ik wol met dunne doeken en zoek ik naar verschillende strukturen.
Zo krijg ik veel tinten bij elkaar, want ik wil veel kleuren in het werk.
Dit materiaal is dan de bovenste laag – zeg de huid- van het beeld.
Als bij het maken van een collage, vilt ik alle delen aan elkaar. Al dan niet met behulp van een achterdoek.
Als ik ruimtelijk werk wil maken, gebruik ik de viltnaald en vorm ik met de hand. Dat doe ik ook bij bepaalde details in “plat” werk.

Vis 2008
hondjes

vilttechniek ( vanaf 2014)
Vanaf 2014 gebruik ik alle technieken van het vilten door elkaar.
Ik probeer elk jaar een cursus te volgen bij een andere vilter. Het is fantastisch om te zien hoe ieder zijn/ haar eigen techniek heeft ontwikkeld. Daar leer ik erg veel van en zo ontwikkel ik weer mijn eigen techniek.  Helaas is het me de afgelopen jaren niet gelukt om een uitgebreide cursus te volgen omdat ik al mijn tijd nodig heb om nieuw werk te maken. Wel volg ik veel andere kunstenaars. Bij elk nieuw werk dat ik maak geef ik mezelf een opdracht om weer iets ‘nieuws’ uit te proberen. Zo heb ik veel ervaring gekregen en ben ik niet bang om wat ik ‘gevonden’ heb door te geven aan andere vilters.

FILM: “ZO WERK IK…….”
In deze film ziet u opnames die gemaakt zijn in mijn atelier (zomer 2011).

——————————————————————-

*HET  VERBETEREN van mijn werk.

Om te laten zien hoe ik aan het zoeken kan zijn naar de juiste uitdrukking of vorm, hierbij drie foto’s van één doek.
*Drie stadia van het doek : EERBETOON

portret-eerbetoonmaart 2012

eerbetoondetailapril 2012

eerbetoon-afjuli 2012

En uiteindelijk ben ik redelijk tevreden, in ieder geval is het haar goed. Ik wist niet dat een haardracht zó bepalend is!

Aan dit portret EERBETOON heb ik in 2019 opnieuw gewerkt. Ik wilde het namelijk insturen voor de wedstrijd ‘Lang Leve Rembrandt’, georganiseerd door het Rijksmuseum. Helaas is het niet uitgekozen.EERBETOON (anno 2019)

Dit doek hing o.a. in mijn overzichtstentoonstelling HULDE in Museum de Kantfabriek in Horst aan de Maas. (oktober 2020 t/m april 2021).

Kijk ook op mijn pagina KUNSTENAARSPORTRET MIEKE WERNERS

Foto's