nieuwe plannen voor 2023

Vandaag was ik in mijn atelier.
Tot eind dit jaar heb ik geen tentoonstelling gepland.
Eerste expo is dan eind december met  werk voor de Salon 2022/2023 in Arti.Keeromme in Salon Arti 2021-2022

Heerlijk, want dan heb ik nu even tijd om weer nieuw werk te maken. Genoeg idee√ęn. Zo wil ik opnieuw een portret maken voor de tentoonstelling die in de Grote Kerk in Oosthuizen is gepland. Zomer 2023 komt daar een tentoonstelling met al het werk dat ik voor het project ‘Van oude mensen…..’ heb gemaakt.¬† Dat was namelijk nog nooit¬† in EEN tentoonstelling te zien.

Verder wil ik samen met een keramist nieuw werk maken. Dus keramiek en vilt, twee tegenstellingen: hard en zacht.

Wordt vervolgd!

nog twee weekenden!

Nog twee weekenden (1 en 2 oktober en 8 en 9 oktober) is de expositie van de Waterlandse Kunstkring te zien in de Grote Kerk in Monnickendam.

In deze tentoonstelling zijn 3 grote textiele werken van mij te zien:

1. Parade 2022

Indertijd heb ik drie hemden gemaakt in verschillende textieltechnieken: Het was een eerbetoon aan verschillende handwerktechnieken nl. kant; looping en breien. Dit werk heeft in mijn overzichtstentoonstelling HULDE in Museum de Kantfabriek gehangen.

installatie PARADE in Museum de Kantfabriek.

Kort daarna zou ik in Museum het Leids Wevershuis opnieuw een solotentoonstelling hebben met de titel PARADE. Daarom vroeg ik aan textielliefhebbers om voor mij werkjes te weven die ik voor een vierde jurk zou kunnen gebruiken. Het werd een groot succes, ook omdat het de eerste tijd was van de Corona uitbraak. Heerlijk om veel postpakketjes te krijgen!

PARADE in Museum het Wevershuis.

Voor de tentoonstelling in Monnickendam heb ik van de 4 hemden EEN grote jurk gemaakt.

PARADE 2022 in Grote kerk , Monnickendam

2. Dat Sprankje Hoop

Ge√Įnspireerd door een ets van Yolanda Eveleens ben ik in 2021 begonnen aan een groot doek. Dit doek laat een composthoop zien als was het een zoekplaatje. Deze composthoop is letterlijk gegroeid en er zijn veel details in te vinden zoals insecten.

Dat Sprankje Hoop

3. HULDE installatie 2022

In 2016 ben ik begonnen aan mijn project HULDE, een eerbetoon aan de HAND.

project HULDE

Handen als scheppers van prachtig werk. Denk daarbij aan textiel en de vele technieken die eeuwen lang werden gebruikt en ontwikkeld.

In mijn werk als beeldend kunstenaar merkte ik dat handwerk een oubollig imago heeft. In dit project wilde ik juist een eerbetoon geven aan HANDWERK.

Start van mijn project HULDE was het vilten van zo’n 24 handen in de droge techniek. 

Deze handen zijn in verschillende tentoonstellingen te zien geweest als INSTALLATIE.  Elke installatie pas ik aan aan de lokatie of ik laat me inspireren door een thema.

Ook in deze huidige expositie laat ik dus een nieuwe opstelling zien.

HULDE 2022 in Monnickendam

*OPENINGSTIJDEN Grote Kerk, Monnickendam::                               Zaterdag van 11-4 uur;  Zondag van 1 tot 4 uur.

OPENING tentoonstelling

Inmiddels is de tentoonstelling geopend door de burgemeester van Waterland en hangen er 240 werken van de Open Call , thema INSECTEN . Hiervan zijn er al 22 werken verkocht. Er hangt dan ook PRACHTIG werk. Heel divers en veel verschillende technieken.

INRICHTEN Grote Kerk, Monnickendam

Het was weer een hele klus, maar het resultaat is prachtig.    Mijn drie textiele werken hangen in de Grote Kerk in Monnickendam.

info:

Locatie : Grote Kerk,  De Zarken 2, 1141 BL Monnickendam

zaterdag 24 september t/m zondag 2 oktober

plus weekend 8/9 oktober 2022.

Openingstijden:                                                                                                              Zondag en dinsdag van 1- 4 uur; woensdag t/m zaterdag van 11- 4 uur.              Maandag gesloten.

*LET OP: omdat er a.s. woensdag 28 september een begrafenis is in de Kerk, is deze dag de tentoonstelling helaas niet te zien!

Het is een prachtige tentoonstelling geworden, WELKOM!

Bericht

Via de mail kreeg ik dit bericht:

Hartelijk dank voor je deelname aan de vijfde editie van het Weekend van het Portret. De selectie is inmiddels afgerond. Uit vele honderden inzendingen heeft de selectiecommissie een keuze moeten maken. Helaas moeten wij je meedelen dat dit keer de keus niet is gevallen op jouw inzending(en):
De Grote Man

de grote man

Stichting De Nederlandse Portretprijs heet je uiteraard van harte welkom tijdens de dagen van het Weekend van het Portret 2022 in Loods 6 in Amsterdam. Dat kan op vrijdag, zaterdag en zondag, 21 t/m 23 oktober, 11:00 t/m 17:00 uur.

Ach, jammer.  Volgende keer beter? Heb wel meteen plannen om opnieuw een portret te maken. Is lang geleden dat ik een portret maakte.

 

HEMDEN

Dit moest ik natuurlijk even vastleggen: de overburen hebben hun was buitenhangen.Het lijkt wel of  dit de start was van mijn project PARADE! Nee dus. Maar toch leuk om de foto er naast te leggen van mijn hemden in mijn solotentoonstelling in Museum de Kantfabriek in 2020 .PARADE in Museum de Kantfabriek

werk afmaken

Dat Sprankje Hoop

Zoals gewoonlijk is het een hele klus om mijn werk voor de Bi√ęnnale in de Grote Kerk in Monnickendam op tijd klaar te hebben.¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† Vandaag heb ik hard gewerkt aan “Dat Sprankje Hoop”.

Hier twee detailfoto’s van het doek zoals het op dit moment in mijn atelier hangt:

detail 1

detail 2

ALLES OP EEN RIJ

Behalve nieuw werk van de aangesloten Waterlandse Kunstkring Kunstenaars  zijn deze textiele  werken van mij te zien:

LOCATIE Grote Kerk, Monnickendam van vrijdag 23 september t/m zondag 2 oktober, plus het weekend van 8 en 9 oktober. 

1. Parade 2022

In 2021 deed ik een oproep in de textielwereld. Ik had namelijk drie hemden gemaakt in verschillende textieltechnieken:    Kant; looping en breien.

installatie PARADE

Dit werk heeft in mijn overzichtstentoonstelling HULDE in Museum de Kantfabriek gehangen. Kort daarna zou ik in Museum het Leids Wevershuis opnieuw een solotentoonstelling hebben met de titel PARADE.

  • Daarom vroeg ik aan textielliefhebbers om voor mij werkjes te weven die ik voor een vierde jurk zou kunnen gebruiken. Het werd een groot succes, ook omdat het de eerste tijd was van de Corona uitbraak. Heerlijk om veel postpakketjes te krijgen!

    Inmiddels heb ik van de 4 hemden EEN grote jurk gemaakt. Deze jurk komt aan een grote klerenhanger te hangen.foto in mijn atelier:  Jaap de Vries die de hanger heeft gemaakt.

    2. Dat Sprankje Hoop

    Ge√Įnspireerd door een ets van Yolanda Eveleens ben ik in 2021 begonnen aan een groot doek. Dit doek laat een composthoop zien als was het een zoekplaatje. Deze composthoop is letterlijk gegroeid en er zijn veel details in te vinden zoals insecten. detail dat sprankje hoop

    3. HULDE installatie 2022

    Nieuwe installatie Project  HULDE.

    In 2016 ben ik begonnen aan mijn project HULDE, een eerbetoon aan de HAND.

    HULDE

    Handen als scheppers van prachtig werk. Denk daarbij aan textiel en de vele technieken die eeuwen lang werden gebruikt en ontwikkeld.

    In mijn werk als beeldend kunstenaar merkte ik dat handwerk een oubollig imago heeft. In dit project wilde ik juist een eerbetoon geven aan HANDWERK.

    Start van mijn project HULDE was het vilten van zo’n 24 handen in de droge techniek.

    Deze handen waren in de afgelopen jaren  al in verschillende tentoonstellingen te zien  als INSTALLATIE.  Elke installatie pas ik aan aan de lokatie of ik laat me inspireren door een thema.

    4. STRIJD (vlieg) :  In een lijst is een gevangen (blaaskop)vlieg te zien.

    5. STRIJD (spin)  : Ook hier een lijst met spin en een ingesponnen insect. De manier van de spin om te kunnen overleven.

in conflict met mijzelf

vissenhuid van wol

Soms is iets heel ingewikkeld.  Dan kom ik er eigenlijk niet meer uit met mijzelf.  Aanleiding is een tentoonstelling die op dit moment te zien is in Museum de Speeltoren in Monnickendam: LEER van VIS. https://www.despeeltoren.nl/te-zien/leer-van-vis/

Indertijd maakte ik mijn project HUIDEN na een bezoek aan het Tassenmuseum. Ik vroeg me af waarom doodt men dieren en gebruikt men dan de huiden als je de huiden ook van WOL kan maken?

Project Huiden: KOE

En nu deze expositie die gaat over vissenhuiden. Tijdens deze tentoonstelling en ook in de textielwereld worden workshops voor het verwerken van vissenhuid gegeven. Inderdaad  het is PRACHTIG materiaal!

Maar ik kan van WOL ook mooi materiaal maken.

Verdediging van mensen kan zijn, de vissen worden gegeten en de huid is dan afval. Zou dat in alle gevallen zo zijn?   En vind ik het dan wel okay?  Ik ben immers voorstander van het zo lang mogelijk (her)gebruik te maken van materiaal.      Voorlopig ben ik er nog niet uit hoe ik er over moet denken.

*Zie ook meer tekst over het maken van VISSEN:

  • In Museum de Speeltoren hebben ze indertijd werk van mij aangekocht:

    Dag 22 hangt in de Speeltoren

https://textielkunstenaar.com/nieuwe-tekst/

aandacht voor mijn werk

Soms is het erg leuk om contact te hebben via Facebook. Zo merkte ik dat er de afgelopen dagen wel erg veel naar mijn website werd gekeken. Ik kreeg ook een explosie van verzoeken om vrienden te worden op FB.¬† Reacties uit Australi√ę, Amerika, India en Europa. Pas veel later begreep ik dat al deze aandacht er was dankzij een Griekse vrouw (?) die regelmatig op facebook de website vermeld ( plus heel veel foto’s) van een kunstenaar waar ze het werk van waardeert.

Minder leuk:¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† * Er staan foto’s bij die van een vorige versie van een werk zijn gemaakt zoals van ROEMRIJK vilt.¬† Dit werk veranderde ik later door een groot stuk eraf te halen. Hoe ze aan de ‘oude’ foto is gekomen is mij een raadsel.

ROEMRIJK vilt, laatste versie

*En je moet niet naar de vertaling kijken die gemaakt is van de tekst op mijn website. Waarschijnlijk¬† werd het Grieks vertaald door een¬† vertaalmachine. Textiel wordt dan bijvoorbeeld “glasfiber”.¬† ¬†

zomer 2023

Van oude mensen… (2004)

Al ‘n hele tijd heb ik het idee om eens alle werken die ik gemaakt heb voor het project “van oude mensen… ” in √©√©n tentoonstelling te laten zien. Zoals het er nu uitziet gaat dat in de zomer volgend jaar gebeuren. En wel in de prachtige kerk in Oosthuizen die daar heel erg geschikt voor is!

werken aan ‘Dat Sprankje Hoop’

Inmiddels zit ik in de revalidatie van een heupoperatie. Ben thuis insecten aan het maken voor het grote doek ‘Dat Sprankje Hoop’.¬† Nieuwe insecten zodat het bijna een zoekplaatje gaat worden. ‘Blaas-kop vlieg’

deelnemers INSECTEN expo

Onze Open Call voor de komende tentoonstelling in de Grote Kerk in Monnickendam  gaat lekker lopen. We kregen al veel inschrijvingen .  Heel leuk dat er zoveel mensen meedoen die ik ken en zelfs bekende kunstenaars doen mee.    GEWELDIG!

Deelnemende (voorlopig 66) kunstenaars aan de Insectententoonstelling zijn:  Joanna Blaisse, Michèle Viool, Marja van Putten, Rob de Heer, Tinka Schilperoort, Nicole Bannenberg, Heleen Boerkamp, Sharma Peterson, Margreet Swart, Harry J. Kraaij, Debbie Bijster,  Linda Meulenhoff, Rineke van der Plas, Sven Bijster, Laura van Dijk, Petra Fenijn, Anita Kluge, Nicolle Prins, Hinderik de Groot, Nynke van Zwol, Kyra Cramer, S. Kreek, Bernadette Palsma, Niek Bruynzeel, Keet van der Lee, Maaike van Veen, Kirstin Plante, Moniek Martin, Anita Kroon, Marion Zeilstra, Laura Blömer, Carola Wijma, Jeroen Trommelen, Maarten de Mink, Barbara Pikavet, Bertina van Leen Vink, Caroline Kos, Klaas Kwadijk, Ronald Boekel, Paula Eradus, Margot Quaegebeur, Aleid van der Kraan, Dewi Francis, Max Timpen, Stella Veldkamp, Doris Pappenheim, Emily Kabos, Irma Morselt, Ellavan der Slikke, Aty Meijer, Amber Geerlings, Ellis van Atten, Wil van Gemert, Petra Rekman, Nanna L. A. de Klerk, Margreet Mak, Donna Schilder, Liedeke Harschnitz, Eliane Attinger, Paul Ebens, Vivien Collingwood, Dia Groenewoud, Ruud Gaaf, Rie Hooghiemstra, Maria Blom .

Je kunt je nog steeds opgeven!

nieuwe tekst over mijn vissen

klein bestand!VISSEN ‘KEEROMME” (2020)

Voor mijn fotoboek maakte ik nieuwe tekst over VISSEN.

Dit om duidelijk te maken waarom ik altijd veel vissen heb gemaakt:

kant 1 van rode vis

VISSEN

Vroeger als kind heb ik vaak bij een slootje gevist, met netje , maar dat werd nooit wat omdat ik niet snel genoeg was.¬† Interessant vond ik wel wat je allemaal als ‘bijvangst” in je netje had. Ik bestudeerde dat dan uitgebreid.¬†

Met hengel en vishaak lukte het me wel om een vis te vangen. Ik vond het spannend om te zien dat ik beet had en om dan op het juiste moment de hengel omhoog te halen.

Dit heeft diepe indruk op me gemaakt . Alleen al om het feit dat de haak vaak moeilijk te verwijderen was.  Het ergste was dat de haak ook wel eens op andere plekken terecht kwam, zoals in een oog.

Ik denk dat deze ervaring tekenend is voor mijn werk. Nog steeds als ik een vis maak kan ik het niet laten om er ‘beschadigingen’ in te maken.

‘n Vis heeft een vrij gemakkelijke vorm. Ik bedoel eigenlijk, er zijn zoveel verschillende soorten vissen dat het gauw op een VIS lijkt.¬† ¬†En dat gebruik ik met name om weer eens een nieuwe techniek uit te proberen.¬† Het is daarom dat ik veel VISSEN maak.¬† Bijna allemaal zijn ze in een andere techniek gemaakt.

de dagen duren

SCHREEUW!

In 2014/15 maakte ik een nieuwe serie textiele werken onder de naam SCHREEUW.  Onderwerp was wat er allemaal voor vreselijke gebeurtenissen zijn waar kinderen het slachtoffer van worden.SCHREEUW om hen (2015)

Een van de drie doeken heet ‘SCHREEUW om hen’,¬† een oorlogssituatie. Om de achtergrond te kunnen maken ging ik op zoek naar foto’s van kapotte / vernielde huizen. Dat was toen best moeilijk om goede voorbeelden te vinden. Helaas zien we nu dagelijks de beelden die ons bereiken vanuit Oekra√Įne.krantenfoto AD

In het Algemeen Dagblad werd op 18 juni jl. deze foto geplaatst.¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ‘n Foto van een Oekra√Įense vrouw die de power had om in dit vreselijke ‘decor’ toch haar verjaardag te vieren!

vervolg ‘dat sprankje hoop’

‘Dat sprankje hoop’ is een van de nieuwe werken die ik in september /oktober laat zien in de Grote Kerk in Monnickendam. Het is goed om een werk even te¬† ‘laten rusten’ om er daarna met nieuwe ogen naar te kunnen kijken.¬† Het leuke van dit werk is dat dit letterlijk groeit.¬† Details kan ik -zoals deze mooie dagen-heerlijk in de schaduw maken. Wordt vervolgd! detail dat sprankje hoopdetail ‘DAT SPRANKJE HOOP’

vervolg mottenbestrijding

Vandaag 1 juni heb ik opnieuw een bestelling van sluipwespen -eitjes binnen gekregen en deze geplaatst in mijn atelier. Vaak heb ik gedacht¬† aan het sprookje ‘ de nieuwe kleren voor de keizer”, er was namelijk NIETS te zien!¬† Behalve dan hier en daar motten.

Na een telefoongesprek met de leverancier waarin mijn vragen werden beantwoord, kreeg ik meer vertrouwen .  Het ziet er inderdaad naar uit dat sluipwespen een goede inzet kan zijn om je motten te bestrijden. De laatste  tijd zag ik namelijk het aantal motten verminderen. Nog even volhouden dus!

BROEKERHUIS + RATTENKONING

Tijdens Hemelvaartdag en de vrijdag erna was het gezellig druk in heel “Broek”.¬† Overal mensen te zien die de KUNSTROUTE wilden bezoeken.¬† ¬† ¬† Wat een geweldige dagen! In het Broekerhuis zijn zo’n 700 bezoekers geweest.¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬†En ik denk dat er bij de overzichtstentoonstelling in Studio Tungsten nog meer mensen zijn geweest.

‘n VERHAAL in Studio Tungsten.

Altijd jammer dat je als deelnemer niet naar andere exposanten kunt gaan. Ik hoorde wel veel enthousiaste verhalen.

zaaltje Broekerhuis

Mijn gastvrouwen,¬† Liedeke , Lonneke¬† , Margreet en Monique hadden er ook een hele ‘kluif ‘aan. De RATTENKONING vraagt om het verhaal¬† te vertellen en het publiek was onder de indruk. Het is dan ook een bizar verhaal!¬† ¬†

detail ‘rattenkoning’ (foto Linda Buijs)

Wij hadden in plaats van een ‘voelstukje’ een gevilte muis. Voor het publiek is het altijd fijn om textiel te mogen aanraken. Op een gegeven moment kwam er ‘n groep ouderen uit het Gooi. Een van de deelnemers zag de muis. dit keer ipv ‘n voelstukje een muis gevilt

Hij deed voor hoe hij een muis kon  laten springen . Vroeger gebruikte hij  dan een gevouwen boerenzakdoek. Groot succes bij de kinderen!

Linda Buijs (mede-exposant in het zaaltje) heeft de foto’s¬† gemaakt.

Foto's