Nieuwsarchief

Nieuwsarchief

In de KUNSTKRANT van juli / augustus 2014 stond op bladzijde 17 een artikel over mij met foto’s van mijn werk.

Klik op de foto om de kunstkrant als pdf te downloaden

TENTOONSTELLINGEN 2014

* Open Atelier Route in Hoorn.

In de BOTERHAL was een overzichtstentoonstelling van de Open Atelier Route.

Daar was mijn doek: ‘Meisje Blijf Je ‘ te zien.


Het doek MEISJE BLIJF JE  ( foto uit 2011 in Grote Kerk , Monnickendam)  300 cm.

Mijn ‘ambassadeurs’ Anneke en Koos hebben met Grootje in haar rolstoel rondgelopen om mensen te wijzen op mijn tentoonstelling VERSTILD VILT in Galerie Oost. Grootje werd ingeschakeld bij allerlei straatacts. Hier zijn veel foto’s van gemaakt, ook door enthousiast publiek.
Van al dit gebeuren zijn foto’s te zien in mijn fotomap  ‘Hoorn 2014’.

 

*Solotentoonstelling bij GALERIE OOST 99, Hoorn,  2014

Zo’n vierhonderd mensen hebben mijn tentoonstelling (11 werken) gezien.

Voor mij was het een ervaring om te zien dat ik in 2014 twee tentoonstellingen tegelijk kon inrichten met 28 werken waar ik nog steeds achter sta.

 ‘SCHREEUW om haar’    (2014)   220 bij 90 cm.

 

Galerie Oost, Hoorn (2014)

Paneel oude man uit de serie ‘van oude mensen…’ (2009) 190-160 cm.

Het Witte Hempje (2013) 120-80 cm.

 

detail Meisje blijf je 2

Meisjeblijfje twee  (2014)   75 bij 115 cm.

*  ‘MIJN WEG VAN VILT’ , tentoonstelling bij Galerie HAWAR, Oldeberkoop

Dit was een overzichtstentoonstelling met 17 werken vanaf het jaar 2000.

De titel  ‘mijn WEG van VILT’ is gekozen omdat ik in deze expositie laat zien hoe mijn ontwikkeling is gegaan vanaf het moment dat ik de vezels ontdekte in het jaar 2000. Met deze vezels maakte ik een serie vissen en vogels  die ik nog met lak bewerkte. Daarna heb ik me het vilten eigen gemaakt door shawls en tassen te maken. Heel duidelijk is mijn ontwikkeling te zien aan de vissen: af en toe maak ik een vis waar ik dan het jaartal achter zet.

 

“Toedekken” bij Galerie HAWAR

 

SPRING   (2013)          90-80 cm.

ratten van bovenaf gezien

de RATTENKONING   (2013)

 

 

Vis 2012 (oervis Coelacant)

 

 

Roemrijk Vilt

Aan dit portret heb ik nog gewerkt. De aanpassing is dat er aan de rechterkant vrolijk wapperend haar is gekomen. Ik noem het ‘huppelend haar’ door de associatie die ik heb met haar verloving met Claus.

 

boerin uit WEEMOED  (2010)   200-200 cm.

Dankzij deze tentoonstelling in Friesland is mijn naam in de textielwereld meer bekend geworden. Dat weet ik door alle enthousiaste berichten/ mails die ik heb gekregen. Daar ben ik erg blij mee. De bedoeling van deze tentoonstelling was o.a. om te laten zien wat je allemaal met ‘textiel’ en met name WOL kan doen!

Bijzondere reactie!

Tussen alle mails die ik krijg zat nu wel een héél bijzondere reactie op mijn werk:

…. eindelijk vond ik de tijd om eens rustig op de website naar het werk van je zus te kijken.
Ik ben duidelijk, mooi werk. Opvallend is de stilte die het werk ademt, ondanks al het ‘rumoer’ dat het vezelige, rafelige materiaal met zich meebrengt. Die combinatie, heel duidelijk te zien bijvoorbeeld in Vis dag 21 uit 2000, roept spanning op. Mij persoonlijk trekt het werk gemaakt van zeer dunne ‘draden’ in het bijzonder, een mooi en aandoenlijk specimen vind ik ook de hond Lion’o in al zijn scharminkeligheid. Daarbij stralen de ‘beelden’ van de oude, naakte mensen een tere kwestbaarheid uit die door het ‘dunne’ materiaal en doorzichtig materiaalgebruik indrukwekkend wordt onderstreept.

Mieke schrijft dat textiel in de beeldende kunst geen goede naam heeft/had. Dit was het gevolg van het feit dat zeker in de jaren zeventig, tachtig, textielkunst vaak een ‘macrame’ sfeer ademde die geaccentueerd door een ‘huisvlijt-effect’ mij en met mij vele anderen afstootte.
Het werk van Mieke daarentegen heeft een ‘kracht’ die niet onderdoet voor het gewicht van brons of steenChapeau, mijn complimenten.

Drs. Natascha Bär, kunsthistoricus

Tentoonstelling in Groningen 2013

Voor mijn tentoonstelling  “Van oude mensen…..” in Appingedam (2013) heb ik veel aan publiciteit gedaan.

De uitnodiging van mijn tentoonstelling “Van oude mensen….”   heb ik – samen met foto’s van mijn mooiste werk- naar diverse musea gestuurd.  Hier een van de reacties, namelijk  van conservator Mirjam Westen van het MMKA:

“Ik heb de reproducties aandachtig bekeken. Hieruit spreekt uw bevlogenheid en betrokkenheid bij een thema dat mij ook na aan het hart ligt: het inzoomen op dat waaraan wij niet ontkomen, de veroudering. Gezien mijn prioriteiten moet ik helaas concluderen dat opname van uw werk in een tentoonstelling in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem op dit moment niet geschikt lijkt”.

* Alle foto’s kreeg ik retour, maar wel een hoopgevende reactie!

 

* SOLOTENTOONSTELLING mei, juni, juli 2013

Mijn tentoonstelling  ‘Van oude mensen….” in Galerie de Noordelijke Kunsthof in Appingedam

is een groot succes geweest.

 

* FOTO’S

In 2013 zijn foto’s van mijn werk gemaakt door Studio Arnold van der Zee.

Deze zijn heel goed te gebruiken voor mijn publiciteit.

Wil je de studiofoto’s zien, klik dan op OVERZICHT

 

Sneeuwlandschap

SNEEUWLANDSCHAP (privé bezit)

Altijd leuk als ik er bij sta: dan pas zie je hoe groot mijn werk is.

Wel merk ik dat een foto van mijn werk nooit de sfeer kan weergeven die het werk in het echt uitstraalt.

Ik weet dat het erg moeilijk is om textiel te fotograferen. Zeker als er ‘ ophogingen ‘ (zoal een neus) in het werk zitten, zodat er verkeerde schaduwen komen.

*Beatrix

Als je me vorig jaar gevraagd had of ik een portret van Beatrix zou willen maken had ik ‘nee’ gezegd.

Nu er een tentoonstelling voor haar 75 ste verjaardag werd georganiseerd heb ik in december 2012 een portret van haar gemaakt. De publiciteit voor deze tentoonstelling leek me goed om meer bekendheid met mijn werk te krijgen. En ik vond het een uitdaging om eens te proberen een gelijkend portret te maken.  Dat is redelijk gelukt, maar het portret is helaas niet uitgekozen door de jury. Beoordeeld op een foto is voor mijn werk niet goed. Op een foto zie je niet de rijkdom aan kleuren en structuren.

Daarna heb ik het portret nog aangepast. Het lijkt -volgens mij- nu beter.

Het portret was te zien in oktober 2013 in de Grote Kerk in Monnickendam.

ROEMRIJK vilt,  70-45 cm.   april 2013

 

 * HERFSTLANDSCHAP

Het Hasenkabinett in Weener had  gevraagd of ik weer een doek wilde laten zien in hun zomerexpositie vanaf maart 2013.

Dat werd HERFSTLANDSCHAP, geïnspireerd op de prachtige herfstkleuren die ik afgelopen najaar zag in de bossen van de Veluwe.

Vóór het naar het Hasenkabinett ging, meldden zich kopers.

Dus ik maakte een nieuw werk voor het Hasenkabinett : SPRING (zie foto bij NIEUWS)

Herfstlandschap (particulier bezit)

HERFSTLANDSCHAP ± 90-120 cm.

de LAATSTE TENTOONSTELLING van 2013

PRESENTATIE WATERLANDSE KUNSTKRING in Monnickendam

het Witte Hempje

het witte hempje

In twee weekenden en de 4 dagen daartussen hebben zo’n duizend mensen de tentoonstelling bezocht !

Je kunt dus wel zeggen : een succesvolle expositie.

Bij deze presentatie van de Waterlandse Kunstkring  waren  5 nieuwe werken van mij te zien:

* het portret van Beatrix  ‘ROEMRIJK vilt ‘

* VIS 2012

* de  RATTENKONING

* HET WITTE HEMPJE

* MEISJEBLIJFJE nummer 2 (eerste versie)

 

 

VIS 2012

Vis 2012

Op deze foto lijkt de vis weinig kleur te hebben. In werkelijkheid- en dat is met al mijn werk- zit er veel kleur in en zijn er veel  interessante details te zien.

 

 

 * “de Rattenkoning”.

Om in oktober tijdens de presentatie van de Waterlandse Kunst Kring nieuw werk te kunnen laten zien ben ik aan mijn Rattenkoning begonnen. Al heel lang heb ik de plannen voor dit beeld klaarliggen. Deze zomer heb ik de RATTENKONING gemaakt.

‘n Rattenkoning is een nest zwarte ratten. De staarten zijn in elkaar geraakt, zodat ze geen kant meer op kunnen. In Nederland is een Rattenkoning gevonden van 7 ratten en behoort nu tot de collectie van Naturalis. In 2010 ben ik daar geweest om het te kunnen zien, maar dat bleek niet mogelijk. Op internet zijn wel foto’s te vinden.

De Rattenkoning

Op mijn Facebook pagina heb ik enkele foto’s gezet van het proces van ‘t maken van mijn Rattenkoning. Zie mijn map VORDERINGEN RATTENKONING.

 

 

SOLOTENTOONSTELLING in Appingedam, voorjaar 2013.

 Project  ‘VAN OUDE MENSEN…..’

Deze titel is een verwijzing naar ‘Van oude menschen, de dingen, die voorbij gaan… roman van Louis Couperus, verschenen in 1906.

Centraal thema is de onherroepelijk voortschrijdende tijd en de angst van een aantal hoofdpersonen voor de naderende ouderdom en de dood.

WAT WAS ER TE ZIEN in APPINGEDAM ?

Alles wat ik in de loop der jaren gemaakt heb rond het onderwerp “OUDE MENSEN” :

* 7 portretten;

* 5 panelen met daarop afgebeeld naakte, oude mensen, waaronder ‘Vrouw en haar Schaduw’.

*  WEEMOED, twee doeken; elk 2 bij 2 meter.

* een nieuw werk: ‘man in hemd ‘ (2013)

GROOTJE zat er gezellig aan tafel. En af en toe werd er een wandeling met haar gemaakt door het centrum van Appingedam.

Vrouw en haar Schaduw

 

 

Boer

WEEMOED (boer)

 

MIST

 

Eerbetoon

 

In dit werk wil ik de schoonheid van de ouderdom laten zien.
De schoonheid van lijnen in een gezicht en de sporen die de tijd heeft achtergelaten.

Het project “Van oude mensen…” is op verschillende plekken getoond.

*Drie panelen kregen in 2010 de PUBLIEKSPRIJS tijdens OPEN STAL, de kunstroute in Oldeberkoop.

*In de zomer 2012 trok het werk in Galerie ZeeUwArt in Renesse veel bezoekers.

 

*GALERIE ZeeuwArt. Renesse (zomer 2012)

Naar aanleiding van mijn tentoonstelling tijdens de Kunstschouw 2012 plaatste het bestuur van de kunstroute deze tekst op hun website:

“Graag noemen we in museale sfeer dit jaar ook een gastlocatie, galerie Zeeuwart, die uitblonk met wel heel bijzondere kunst van Mieke Werners. Dit verdient zeker de classificatie museaal! Mond op mondreclame deed verder zijn werk en zorgde tot het eind voor veel verdiende belangstelling!”

 

*TENTOONSTELLING : KUNST GEVILT 2012

P’ARTS GALERIE en Kunstenhuis, Zeist

Van zaterdag 27 oktober t/m zondag 11 november.

Werk van veertien viltkunstenaars.

Het was een succesvolle tentoonstelling.

Zo’n 700 bezoekers uit het hele land (en Belgie) die zich verbaasden over de vele mogelijkheden van VILT.

In mijn gastenboekje staan prachtige reacties.

Dit was er te zien:

WEEMOED hing prachtig in  P’Arts.Galerie.

 

‘Vrouw op transparante doek’ (particulier bezit)

 

*Twee doeken van 2 bij 2.20 m.    “WEEMOED”.

detail WEEMOED

 

*Daarnaast  “klein” viltwerk

Nieuw Leven

NIEUW LEVEN.  (2006)

 

 

vis 2008  ( ± 70 cm.)

SNEEUWHAAS (particulier bezit)

 

*GROOTJE

voeten van GROOTJE

 

* TEXTIEL LEEFT

Behalve een boek over vilten, bestaat er nu ook een boek over TEXTIEL.

Hier is ook een afbeelding opgenomen van “GEKKE GERRIT’, een van mijn textiele beelden.

* VILTBOEK

Er is een prachtig boek van Ellen Bakker uitgekomen: “Vilten is voor mij….”     93 vilters laten hier hun werk zien en vertellen over de geweldige techniek VILT.

Op bladzijde 80 en 81 is mijn werk te zien. Ik krijg erg veel reacties op het boek.

Het boek is te bestellen via:     http://www.ellendesign.nl/viltboek

 

* GALERIE ZeeUwArt 16 juni t/m 24 juli 2012

Hoge Zoom 99     Renesse (Zeeland)

Hier hingen alle panelen en portretten die ik gemaakt heb voor mijn project

“VAN OUDE MENSEN…..”

 

EERBETOON in Galerie ZeeUwArt

Ik heb nog een nieuw portret gemaakt in 2012.

Dit portret heet EERBETOON.

De naam heb ik gegeven omdat dit is wat ik mijn project “van oude mensen …” wil meegeven:

Eerbetoon aan de ouderdom!

 

Tijdens de KUNSTSCHOUW heb ik vaak laten zien hoe ik werk.

 

Er zijn in de galerie foto’s genomen door Eric Devisch.

Deze zijn verzameld in de map : ZeeUwArt 2012

KUNSTSCHOUW 2012

Tijdens de Kunstschouw was ik in Zeeland. Negen dagen heb ik doorgebracht op een wolk!

Het is een grote triomftocht geworden:  zoveel bewondering voor mijn werk!

Niet alleen vanwege de techniek die ik gebruik, maar ik heb ook zoveel ontroering gezien!

Het doet me zo goed om al die reacties te zien bij mijn werk.

 

Mijn tentoonstelling in Renesse was een groot succes.

Niet alleen de Kunstschouw trok erg veel mensen, ook daarna zijn er erg veel mensen geweest.

Voor mij altijd wat wonderlijk, ik ben er een maand niet bij geweest.  Wie zijn er allemaal geweest?   Het gastenboek staat boordevol lovende woorden.

Tip

Tijdens de Kunstschouw in Zeeland heb ik vaak uitgelegd hoe ik werk. Het is boetseren èn schilderen met wol.

Vooral de “droge techniek” wekt verbazing als ik zeg dat ik alleen maar wol en een naald met weerhaakjes gebruik.

Weer thuis heb ik een *KNITTEN (poes) gemaakt met een techniek die ik al eerder had uitgeprobeerd:

met (te) dikke naalden lapjes breien van wollen draad. De lappen vullen met gekaarde wol en in plaats van de naden dichtnaaien, ze vastzetten door te prikken met de punchnaald.

Ik heb voor mijn KNITTEN het patroon aangehouden dat op de site staat van de Dierenbescherming Noord Holland Noord.

Wil je de droge vilt techniek eens uitproberen, maak meteen een KNITTEN, en stuur deze op naar de Dierenbescherming Noord Holland Noord. Zo doe je 2 dingen tegelijk: je probeert een nieuwe techniek uit èn je dient een goed doel!

Meer info:

http://knitten.nl/knittens/de-eerste-knittens/

 

*VILTKONTAKT maart 2012

In dit tijdschrift ( nummer 37) staat een uitgebreid artikel over mij. Bij KUNSTPORTRET op bladzijde 16 en 17.

Mooi tijdschrift !!! Er staat ook een fotoreportage in van de vilttentoonstelling die in het Kruithuis in Den Bosch is geweest in het kader van het 20 jarig bestaan van de Viltkontaktgroep.

 * TENTOONSTELLING  SCHNEEHASEN IM SOMMER

 

het Hasenkabinett in Weener (Duitsland)

19 mei t/m 19 augustus 2012

Am Hafen 48 , Weener , Duitsland

Voor deze tentoonstelling heb ik twee doeken gemaakt:

1. SNEEUWHAAS

Een doek met een vaag contour van een haas in de sneeuw. De kop en een poot steken buiten het doek.

 

2. Sneeuwlandschap

Dit is een groot doek (180-150 cm.) met daarop spelende hazen in een sneeuwlandschap.

Het heeft nog lang geduurd voor ik de afbeelding had, die ik als eerste associatie kreeg.  Ik wilde de sneeuwhazen zó in het landschap zetten dat ze haast niet te zien zijn. Daarom had ik eerst de titel “Verstoppertje” bedacht. Het doek heet nu SNEEUWLANDSCHAP.

Inspiratiebron: in de loop der tijd zijn hazen wit geworden omdat de lichtste dieren minder opvielen in een sneeuwlandschap.

Dat vind ik een mooie gedachte.

Als je van HAZEN houdt is het bezoeken van hat Hasenkabinett  een must. Twintig kunstenaars hebben voor deze tentoonstelling prachtige hazen gemaakt in verschillende vormen en technieken.

Mijn doeken kregen erg veel belangstelling.

 

ZOMERTENTOONSTELLING in ZEELAND 2012

16 juni t/m 24 juli

In deze periode viel ook de KUNSTSCHOUW:

Galerie ZeeUwArt:

In deze tentoonstellingching alles wat ik gemaakt heb voor mijn project  “Van oude mensen…..”

Dat zijn 4 panelen en 9 portretten.

Ook GROOTJE was er te zien.

 

Ook dit doek was in Renesse te zien.

detailfoto van SCHADUW

 meer info over VROUW en haar SCHADUW

Dit textiele beeld bestaat uit twee doeken:

uit de serie ” Van oude mensen….” heb ik het doek van een oude vrouw gekozen.  Daar heb ik een tweede doek achter gemaakt.  Dit tweede doek is de schaduw van de oude vrouw. De doeken zijn met de voeten aan elkaar verbonden.

De schaduw laat zowel het verleden als de toekomst van de oude vrouw zien.

Het achterste transparante doek SCHADUW geeft -met de hulp van een spotlight – ook op de muur een werkelijke schaduw.

*GROOTJE

Om GROOTJE klaar te maken voor de culturele markt van de gemeente Waterland (2011) heb ik nog een paar dagen aan haar gewerkt. Er waren wat kleine ongemakken, speciaal bij wind, maar dat is nu helemaal opgelost.

Heel bijzonder is het voor mij om te merken dat een beeld ook beter kan worden als ik er nog wat langer aan werk!  Zoals nu, nu ik haar voeten wat  “ouder” heb gemaakt.

Tijdens de Culturele Markt in Ilpendam riep GROOTJE weer allerlei reacties op, van boos naar bewondering. Leuk om te zien hoeveel mensen mijn werk kennen; zelfs mijn tentoonstelling van “de vissen” in 2001 herinneren mensen zich.

GROOTJE was deze zomer (2012) ook in Zeeland te zien.

 

project:  van oude mensen….                             2008-2010

In 2000- 2001 zijn mijn ouders op hoge leeftijd overleden.

Toen ik 65 jaar werd, ben ik extra geconfronteerd met mijn leeftijd en wat mijn toekomst zou kunnen worden.

Met deze confrontaties wilde ik iets gaan doen.

 

Ik was al bezig met huiden en had ontdekt dat ik met vilttechnieken

mooie oude huiden kon maken.

 

Ik ben begonnen met portretten te maken. Het zijn geen portretten van bestaande mensen, maar portretten van oude mensen in het algemeen.

Deze oude mensen wilde ik iets onwezenlijks in hun blik geven.

Iets dat ik in de ogen zag van mijn vader toen hij in een verzorgingshuis woonde .

 

Om wat meer bekendheid te krijgen maakte ik GROOTJE.

GROOTJE is een oude dame, geheel van wol. Zij zit in een rolstoel. Over haar heen ligt een gevilte doek met vogels.

Samen met mimespeelster en zangeres Hilde Labadie en filmer Stephane Kaas heb ik een filmpje over haar gemaakt, te zien op YouTube.

 

Het project bestaat uit verschillend werk:

*portretten;

*panelen met daarop afgebeeld naakte, oude mensen;

*een ruimtelijk werk (GROOTJE) en een filmpje op internet.

Het project “Van oude mensen…” is op verschillende plekken getoond.

Drie panelen kregen in 2010 de PUBLIEKSPRIJS tijdens OPEN STAL, de kunstroute in Oldeberkoop.

Deze zomer zullen in Galerie ZeeUwArt de 9 portretten, de 4 panelen en Grootje voor het eerst bij elkaar te zien zijn.

 

In dit werk wil ik de schoonheid van de ouderdom laten zien.

De schoonheid van lijnen in een gezicht en de sporen die de tijd heeft achtergelaten.

Het laatste werk dat ik voor dit project maakte WEEMOED (2 doeken van 2 bij 2 meter) zal in het najaar 2012 te zien  zijn.

TENTOONSTELLING oktober 2011 in Monnickendam

Het was een goed bezochte tentoonstelling, zo’n duizend bezoekers in 9 dagen tijd!  Daar waren veel bekende bezoekers bij van vorige tentoonstellingen die erg nieuwsgierig waren naar mijn nieuwe werk. Zo veel complimenten; verbazing hoe hard ik in die twee jaar gewerkt heb. Ja, ik heb weer genoeg energie opgedaan om verder te gaan met mijn werk

 

in de Grote Kerk in MONNICKENDAM was te zien:

1. Meisje blijf je

 

zo’n mooie foto

 

 

2. IN het BOS

detail uit doek van 2 meter breed, anderhalve meter hoog.

Het portret in dit doek is inmiddels iets veranderd. In mei 2012 is dit doek verkocht.

*MEISJE BLIJF JE (2011)

De titel “MEISJE BLIJF JE”  heb ik bedacht omdat ik- sinds mijn project  “Van oude mensen….”- steeds vrouwen zie waaraan ik kan zien hoe ze als meisje zijn geweest en dus nog steeds zijn. Zo’n hedendaags “meisje” -bedenk ik met wat zelfspot – ben ik ook zelf. Het is weer een groot doek, heel kleurig.

 

Iemand anders ziet het waarschijnlijk niet, maar na heel veel uurtjes is het gezicht van MEISJE BLIJF JE eindelijk naar mijn zin. ( 8 september 2011).

Ik word nu wel geconfronteerd met het feit dat foto’s altijd wat vertekend zijn:  rood is altijd te rood, en heel veel nuances zijn niet te zien. In werkelijkheid ziet mijn werk er -hoop ik- veel mooier uit.

 

onderdeel (detailfoto)

detail uit “MEISJE BLIJF JE” ; het hele doek is 3,50 bij 2 m.

 

Voor meer foto’s kijk naar het fotoalbum: {cms_selflink page=’foto-s’ text=’MEISJE BLIJF JE .’}

*INSÉPARABLE wordt “VROUW en haar SCHADUW”

Voor dit werk heb ik een andere naam gekozen. Nu het niet te zien is in Tournai wil ik het werk -net als al mijn werk- een nederlandse titel geven:  “vrouw en haar schaduw”.

Dit textiele beeld bestaat uit twee doeken:

uit de serie ” Van oude mensen….” heb ik het doek van een oude vrouw gekozen.  Daar heb ik een tweede doek achter gemaakt.

 

* Francien Krieg en Eline Peek

Met het werk van Francien Krieg en Eline Peek voel ik veel verwantschap. Bij hun tentoonstelling in Brugge (2011) is een video opgenomen. In deze video wordt de vraag gesteld: “zou u dit werk boven de bank willen hangen?” Toen ik mijn project “Van oude mensen….” had gemaakt, werden deze vragen ook aan mij gesteld. Kijk naar:

Boven de bank from Dan Declerck

* Ingrid Wirtz

Ingrid Wirtz- een van nederlands beste vilters- heeft het weekend van 10 en 11 december 2011 een verkoop van haar prachtige viltwerk in haar atelier in Monnickendam gehad.

www.viltzijde.nl

*Tentoonstelling COLDAM (2011)

3 juli was de laatste dag van mijn tentoonstelling in Duitsland.  ‘t Is altijd wat wonderlijk om een tentoonstelling te hebben waar ik niet bij ben: “wat gebeurt er allemaal?”. Maar ik heb erg leuke reacties gehad. Mijn werk hing er prachtig. En zoals altijd, er is ook weer een nieuw contact voor een volgende tentoonstelling gelegd. Volgend jaar zal er in Het Hasenkabinett in Weener werk van mij hangen. SNEEUWHAZEN is het onderwerp van deze tentoonstelling, en voor mij weer een start voor nieuw werk.

tentoonstelling Kunstzentrum Coldam, 2011

Coldam, Duitsland

 

 

 

*ARTIKEL IN VAKBLAD

Begin januari 2011 is een artikel verschenen over mijn vilten wandobject: MEIDJE  in het vakblad:  PLAFOND en WAND.

“De Blauwe Vogelzaal in het kinderrechtenhuis te Leiden is voorzien van vilten wandpanelen. Deze uit Nevima’s IVI-Designsysteem afkomstige panelen brengen de galm in de ruimte terug tot een alleszins acceptabel niveau. Als slagroom op de taart siert het eveneens uit vilt vervaardigde kunstwerk ‘meidje’ een aantal viltpanelen. Een akoestische oplossing uit de 21ste eeuw is toegepast in een pand dat stamt uit de vijftiende eeuw. Oftewel: de galm in de Blauwe Vogelzaal van het Kinderrechtenhuis Nederland is aan banden gelegd met behulp van het IVI-Designsysteem van Nevima. Dit is opgebouwd uit met vilt beklede geperforeerde plaat, waarachter een absorptieplaat het galmniveau de pas afsnijdt.

De basiskleur die in de Blauwe Vogelzaal is gebruikt treedt allesbehalve op de voorgrond. Toch trekken twee van deze ‘schilderijen’ – die evenals de sportversie stootvast zijn – de aandacht. Want hierop is een kunstwerk aangebracht. Evenals de ondergrond is het kunstobject van vilt. Dit ‘Meidje’ van textielkunstenaar Mieke Werners is bijna even hoog als de panelen waarop het is bevestigd.”

 

*WONDERWOL

Voor mijn twee laatste doeken heb ik gebruik gemaakt van WONDERWOL.

Het is een mengsel van wol van verschillende schapen uit Europa. Omdat het lange haren zijn, zijn ze ideaal om zeer transparant te werken.

 

*INTERVIEW

In het Noord Hollands Dagblad van 3 maart  2011 staat een artikel over mij in de rubriek: KUNSTKOPPEN.

Kunstkoppen is een serie artikelen over Waterlandse kunstenaars, beschreven door Joost Reijnders.

 

*MEIDJE

MEIDJE hangt in de blauwe vogelzaal in het Kinderrechtenhuis in Leiden. Het is een prachtige zaal waar ze met haar drie meter hoogte helemaal tot haar recht komt.. De zaal wordt intensief gebruikt voor vergaderingen en allerlei bijeenkomsten.

Dat betekent dat heel veel mensen het werk zien.

 

* ZAKELIJK MANAGER

Heel blij ben ik met mijn zakelijk manager: Anna Werners. Zij  helpt mij met mijn contacten met galeries, musea en eventuele kopers.

 

* Waterland in beeld

Fotografe Ria Houweling-Bouwman heeft weer een bijzonder fotoboek gemaakt over de gemeente Waterland. In dit overzicht van het jaar 2009 staan twee prachtige foto’s van mijn werk. Gemaakt  tijdens de tentoonstelling van de Waterlandse Kunstkring in de Grote Kerk in Monnickendam (oktober 2009)

 

* WERK UREN

Vaak vragen mensen hoe lang ik over een beeld doe. Dat is moelijk te zeggen omdat ik, als ik denk dat het klaar is, er later toch nog vaak aan werk. Dan was ik nog niet helemaal tevreden. Maar nu dacht ik eens de uren bij te houden van het doek SCHADUW (onderdeel) van het doek INSEPARABLE.  Daar heb ik ongeveer 120 uren aan gewerkt.

* WEBLOG (1)

Atelier The Jewelry Story stuurde mij een mail. Zij hebben foto’s van mijn werk op hun blog gezet , met allerlei reacties. Altijd leuk. Het is een weblog dat zeker de moeite waard is : www.thelateststory.nl

* OPEN STAL, KUNSTROUTE OLDENBERKOOP (2010)

De panelen met daarop afgebeeld de (naakte) oude mensen waren te zien in Friesland. Daar hingen drie van de vier panelen in een eenvoudige stal.

Zaterdag 17 juli werd de Kunstroute door de schrijfster Marjan Berk met veel humor geopend.

Het filmpje dat van GROOTJE is gemaakt en mijn panelen spreken haar erg aan. In haar column in het A.D. van 19 juli heeft ze daar een stukje over geschreven.

GROOTJE werd af en toe tot groot genoegen van de bezoekers van de Kunstroute door vrijwilligers rondgereden.

Ik ben regelmatig bij mijn werk op lokatie 11 geweest. Ik ben geroerd door alle complimenten die ik daar heb gekregen. Mijn gastenboekje staat vol met lovende tekst.

Zondag 15 augustus was de laatste dag van deze succesvolle kunstroute. Het bezoekersaantal werd een record. Het betekent dat 9675 mensen mijn werk hebben gezien.

En, heel eervol, ik heb de publieksprijs gekregen!

* Zaterdag 14 augustus 2010 heb ik bij de firma HAWAR over mijn werk verteld aan een kleine groep geïnteresseerden .

* N.a.v. mijn deelname aan de Kunstroute in Oldeberkoop (2010) staat een bijzonder stuk over mijn werk op de weblog van Woest en Ledig, de site over kunst en cultuur in Drenthe (en daarbuiten).

Hierbij de tekst:

” Ronduit bijzonder is een project van Mieke Werners aan de Molenhoek: een installatie, een film op YouTube en drie banieren (foto). In de tuin plaatste Werners een pop in een rolstoel: een ‘oude dame’ gemaakt van stof onder een rode doek. Op het filmpje is te zien hoe de dame onder aan een dijk bij zee wordt achtergelaten.

Vooral de banieren ogen indrukwekkend: ze tonen drie oudere mensen in hun naakte bestaan, hun marmerkleurige – gerimpeld en dooradert – lichamen blijken gemaakt van open gewerkt vilt. Het werk van Werners gaat volgens de maker over de schoonheid van ouderdom. Maar tegelijkertijd gaat het over hoe ouderdom in onze samenleving wordt overvleugeld, om niet te zeggen overschreeuwd, door een obsessie voor de jeugd.”

 

* KUNSTROUTE BROEK IN WATERLAND (2010)

Het was heel spannend voor mij, want ik had de twee doeken nog niet naast elkaar kunnen zien. Mijn atelier wordt te klein!

Maar mijn twee grote doeken van het project WEEMOED hingen prachtig in de kaakberg van de oude boerderij Domme Dirk.

Het was goed om te zien hoe mensen geraakt worden door mijn werk.

GROOTJE in Broek in Waterland (13 en 14 mei 2010).

Melih Gençboyacı (acteur en regiseur) heeft met haar rondgelopen. Hij heeft erg veel reacties gehad.  Een foto hiervan was te zien in het NoordHollands Dagblad van 14 mei.

* TEXTIELFESTIVAL LEIDEN 24 t/m 28 maart  2010

Tijdens dit festival waren acht (gevilte) portretten te zien bij Atelier Jaap van Ek.

Ook Grootje werd er rondgereden, dit keer door Jakke.

Wat de bedoeling was, is gelukt: mijn naam is nu bekend in de textielwereld. Het is niet te geloven hoeveel belangstelling ik heb gehad.

In Oldeberkoop heb ik diverse mensen ontmoet die speciaal zijn gekomen om mijn werk ook daar te zien!

* Feltunited 2009 – internationale dag van het vilt

Op 3 oktober, de Internationale Viltdag heeft Hilde Labadie met GROOTJE door Monnickendam gelopen.

Op internet zijn alle inzendingen te zien. Daar staat dus ook een foto van mijn bijdrage voor deze dag ; GROOTJE.

Het filmpje dat samen met Hilde Labadie (mime en zang) en Stephane Kaas (filmer) is gemaakt wordt goed bekeken op YouTube.

 

PUBLICATIES

* in de SPIN § VERFKRANT (jaargang 29, nr. 4) staat een artikel van Anneke Copier over mijn werk.

* Op de website van ” De Beemster Bengel ” staat een uitgebreid artikel over mij:

www.beemsterbengel.nl/nieuwsarchief/2009/oktober/miekewerners/mieke.html

* Op de website van FeltUnited staat bij  “Exhibit 2009”  foto’s van GROOTJE,

mijn bijdrage voor de Internationale Viltdag in 2009.

Foto's