*Aardhoenders (2000)
Drie van mijn hoenders (twee hanen en een kip) hebben zes maanden- in de zomer van 2001- in de beeldentuin gestaan van Galerie ‘De Bunders’ in St.Oedenrode. Voor deze hoenders heb ik- in 2003- een eigen staander gemaakt, zodat ze binnen kunnen staan.
*De dagen duren (2001)
Begin 2000 maakte ik een start met het maken van vissen.
Dit werk is uitgegroeid tot het project: ‘de dagen duren’.
2002 ‘in water en wind’
Voortbordurend op de techniek die ik voor mijn vissen heb gebruikt, ben ik gaan experimenteren met het materiaal. Zo kwam ik tot nieuw werk: mijn vogels. Enkele vissen en mijn vogels waren in 2002 te zien in de Textielgalerie van Willy Pennings in Delft.De DAGEN DUREN (hersteld in 2022)
*leguanen (2001)
Op de Rietveldacademie was de maandag ‘Artisdag’. Ik heb heel wat uurtjes zitten tekenen en schilderen bij de leguanen. Fascinerende beesten; ik heb er nu beelden van gemaakt. Beest nr. 1 is gemaakt van grote vervilte stukken.in de Grote Kerk in Monnickendam
*Een geschiedenis (2005)
Deze serie van drie grote honden was in oktober 2005 te zien zijn in de Grote Kerk in Monnickendam en in 2006 in de Grote Kerk in Edam.
RUST, een van de honden was te zien in de tentoonstelling FRUELINGSERWACHEN in Duitsland. (2011)
* mensen (2006)
Mijn dochter heeft januari 2006 een dochter gekregen. Een reden om een baby te maken van vilt. Dit beeldje (‘Nieuw leven’) was in 2006 te zien in de Grote Kerk in Edam.
Ik heb een levensgroot beeld gemaakt : een vrouwfiguur. Titel van het beeld is: ‘Toedekken’.
Handen, voeten en gezicht zijn gevilt, een grote vilten doek ligt als een huid over haar heen.
*2007- 2008 huiden
Inspiratiebron zijn de leren tassen die ik in het Tassenmuseum zag. Behalve tassen heb ik ook uitvergrotingen gemaakt. Het is een zeer groot projekt geworden met grote vervilte doeken die als huiden worden opgehangen.
Deze beesten maakte ik door eerst de huid te maken. Daarna heb ik details als de koppen en poten met de viltnaald uitgewerkt.
*Van oude mensen……. (2009 t/m 2015)
Het project bestaat uit verschillend werk:
8 portretten en 4 panelen met daarop afgebeeld naakte, oude mensen;
een ruimtelijk werk (GROOTJE) en een filmpje.
“WEEMOED”, bestaande uit 2 grote doeken is het laatste onderdeel.
Daarnaast nog een nieuw werk: ‘Het Witte Hempje’.
*MEISJE BLIJF JE (2010-2015)
Dit werk was tijdens de tentoonstelling in Monnickendam in oktober 2011 te zien. In 2014 hing het werk in de Boterhal in Hoorn. En in 2015 bij Meervilt! in Haarlem bij de afsluiting van het MEISJEBLIJFJE project.
* DE VLUCHT (2015/16) Project samen met Joke Trim, fotograaf. Gemaakt voor de herdenking van de Watersnood . (100 jaar droge voeten).
Het werk heeft op verschillende plekken in Noordholland gehangen.
*HULDE vanaf 2016 In 2016 ben ik begonnen aan mijn project HULDE omdat ik een eerbetoon wilde geven aan de HAND. Handen als scheppers van prachtig werk. Ik dacht toen vooral aan textiel en de vele (handwerk)technieken die eeuwen lang werden gebruikt en ontwikkeld.
twee gevilte handen
In mijn werk als beeldend kunstenaar merkte ik dat handwerk een oubollig imago heeft. Het leek wel alsof ik als kunstenaar niet als volwaardig werd gezien omdat ik textiel als materiaal gebruikte.
De laatste jaren kreeg ik echter de indruk dat dit beeld ging veranderen.
Het Leeuwarder Museum had een succesvolle tentoonstelling over BREIEN. Ook in mijn werk krijg ik meer waardering en wist ik met mijn werk een hoge plaats te bereiken in de wedstrijd het Naakt, georganiseerd door de Avro/Tros. Dat betekende dat een van mijn werken uit de serie ‘ Oude mensen…..’ in Museum De Fundatie in Zwolle heeft gehangen.
Het idee van mijn project HULDE ontwikkelde zich steeds meer.
Bij de start wilde ik me voornamelijk bezighouden met het HANDWERK en de verschillende handwerktechnieken. Ik verzamelde ‘oude’ stukken handwerk en voorbeelden in allerlei technieken gemaakt. Denk daarbij aan borduren; weven enzovoorts. Dit werd echter een te uitgebreid onderwerp om dit in mijn eentje te organiseren. Daarom besloot ik me te beperken tot het maken van een installatie die ik HULDE noemde. Het eerbetoon aan de hand was voor mij uitgangspunt nummer één.
afstand houden
Start van mijn project HULDE werd het vilten van handen in de droge techniek.
In de zomer 2018 waren 26 gevilte handen klaar.
Deze zijn in verschillende tentoonstellingen te zien geweest als INSTALLATIE. Sommige handen kunnen hangen en enkele kunnen op de grond staan
Elke keer als ik exposeer maak ik een nieuwe installatie. Meestal laat ik me inspireren door de locatie of de actualiteit.
HULDE was voor het eerst te zien in september2018 in de Grote Kerk in Monnickendam. Het prachtige licht in deze kerk zorgde dat ik prachtige foto’s kon maken.
De volgende presentatie was in Oud Turnhout in België.
Daar was van december 2018 tot eind januari 2019 een uitgebreide en goed-bezochte tentoonstelling over alle aspecten van de HAND.
HULDE was daar te zien op een prachtige oude zolder.
Daarnaast maakte ik van vier verschillende gekleurde handen het beeld KLEURRIJK.
PROJECT KEEROMME (2020)
De titel KEEROMME is bedacht omdat ik me tijdens tentoonstellingen realiseerde dat veel van mijn doeken het meest tot hun recht komen als ze in de ruimte komen te hangen. De meeste van mijn textiele doeken zijn aan de achterkant niet uitgewerkt en hebben de steun nodig van een muur,
Ik wilde dus werk maken waar aan beide kanten een afbeelding te zien is. KEEROMME bestaat uit doeken die zelfs aan beide kanten een andere voorstelling hebben. Vooral de bomen beantwoorden aan deze gedachte, ze laat de afbeelding zien van zowel de kruin als de wortels van een boom.
Het zijn “eigen” – zeg Mieke- bomen geworden en lijken het meest op de BAOBAB, indrukwekkende bomen die ik tijdens mijn reizen door Afrika heb gezien.
Door haar vorm lijkt het alsof de baobab op haar kop staat. Volgens een legende van de BOSJESMANNEN (het San-volk) is de boom voor straf door de goden uit de hemel op de aarde gegooid en op zijn kop terechtgekomen. Daardoor lijkt het alsof de wortels in de lucht steken (en de kruin in de grond staat). De bomen kunnen erg oud worden, wat mij ook erg aanspreekt .
Het werk bestaat uit
een rek waar zes VISSEN aan hangen. In de droge vilttechniek gemaakt.
drie staanders waar de (transparante) zijden doeken een afbeelding hebben van BOMEN. In de natte techniek gevilt.
De eerste keer dat dit werk te zien was, was in de Grote Kerk in Monnickendam tijdens de PRESENTATIE van de Waterlandse Kunst Kring.
laatste werk uit serie KEEROMME (vis 2021)